Matthijs Bockting

Matthijs Bockting is opgeleid aan de HKU en de Filmacademie en schrijft het liefst publieksgerichte projecten met een originele insteek. Hij was hoofdredacteur van het Vers Magazine en zat tevens in het bestuur van VERS, de vereniging voor nieuwe film- en televisiemakers.

Matthijs richtte het schrijverscollectief Winchester McFly op, samen met schrijvers Michael Leendertse, Thomas van der Ree, Pieter van den Berg en schrijver/regisseur Joost Reijmers. Winchester McFly is de eerste Nederlandse writersroom, die zich richt op de ontwikkeling van speelfilms, televisieseries en games en boeken. Matthijs schreef onder andere mee aan de met een Zilveren Krulstaart bekroonde Hoe het zo kwam dat de Ramenlapper Hoogtevrees kreeg (2016), de veelvuldig bekroonde Tweede Wereldoorlog-webserie Evert_45 (2017), de speelfilm Bankier van het Verzet (2018), bekroond met vijf Gouden Kalveren, en Ares (2020), de eerste Nederlandse Netflix Original serie. Op dit moment werkt hij onder andere aan de young adult film Omgeruild (naar het boek van Fiona Rempt), de psychologische horrorfilm Hout en de boekverfilming van Laura H. voor Videoland en VRT. Verder werkt Matthijs als scriptreader bij Shooting Star Filmcompany, en is hij gastdocent en lid van de toelatingscommissie (studierichting Scenario) op de Nederlandse Filmacademie. Tevens is hij lid van de European Film Academy (EFA), de Dutch Academy for Film (DAFF) en het Netwerk Scenarioschrijvers waar hij sinds september 2019 bestuurslid is. Matthijs wordt vaak de Hemingway uit Hummelo genoemd. Maar veelal door zichzelf.