Hans Hogenkamp

Hans regelt de zakelijke aangelegenheden van de Scenariovakschool en is tevens directeur van de Schrijversvakschool, waar hij ook lesgeeft in de vakken proza, schrijftraining en eindredactie. Hans is tevens bestuurslid bij Scriptbank en bij de Vertalersvakschool.

Hij publiceerde in 2006 de roman Excuses voor het ongemak die werd genomineerd voor de Debutantenprijs (shortlist), en in 2009 de roman Dingen die op liefde lijken. Beide romans kwamen uit bij uitgeverij Nijgh & Van Ditmar. In 2014 verscheen Schrijven is schrappen, onderdeel van de reeks de Schrijfbibliotheek van uitgeverij Atlas Contact.

Voor Vrij Nederland, Hollands Maandblad, Torpedo, De Pers, de Groene Amsterdammer en Bunker Hill schreef hij verhalen en essays. In 2020 verscheen een stuk van hem in de essaybundel Sfinx. Hij beoordeelde vele jaren de ingezonden manuscripten bij uitgeverij Nijgh & Van Ditmar en jureerde bij VPRO’s wekelijkse verhalenwedstrijd ‘Duizend Woorden’.
Hans Hogenkamp is al sinds 2006 actief als docent op de Schrijversvakschool. Naast de groepslessen gaf hij diverse schrijvers individuele begeleiding bij hun debuutroman, zoals Anne Eekhout (Dogma, De Arbeiderspers, 2014), Patricia Snel (Verblind, uitgeverij Lebowski, 2010) en Anne-Fleur van der Heiden (Klaproos, uitgeverij Nieuw Amsterdam, 2018).