Beri Shalmashi

Beri Shalmashi studeerde Scenario en Regie aan de Nederlandse Filmacademie en volgde een master via de Hogeschool van de Kunsten in Utrecht. Onlangs won haar interactieve documentaire Big Village, in co-regie met Lyangelo Vasquez, de Zilveren Camera voor Storytelling.

Haar afstudeerfilm Weet dat ik van je hou werd genomineerd voor beste studentenfilm tijdens het Nederlands Film Festival in 2009. De prijs ging naar Mesopotamië, een film waar zij het scenario voor schreef. Zij schreef verder de televisiefilm De Ander, en werd genomineerd voor een Gouden Kalf met de televisiefilm Mama, in co-regie met Sanne Vogel. Shalmashi werkte met Willem Capteyn aan de verfilming van Het Huis van de Moskee, woonde in Los Angeles, Caïro en langere tijd in Erbil. Daar maakte zij korte films, waaronder Shouted From the Rooftops (2017), en doceerde zij film aan Salahaddin University. De afgelopen jaren doceerde zij aan de masteropleiding Resolution aan het Sandberg Instituut. Shalmashi was columnist en schrijft essays voor De Volkskrant. Op dit moment werkt ze aan haar debuutfilm Under the Same Cloudy Sky. Ze is directeur van programmabureau Avanti en is actief als adviseur bij het Nederlands Filmfonds. Voor het Nederlands Film Festival stelt zij samen met Hugo Emmerzael Forum van de Regisseurs samen.